Hol tartanak a tőzsdei robot kereskedő programok?

Ma az USA részvénypiaci forgalmának közel feléért felelnek a robotok által végzett tranzakciók, de Európában is 40% az aránya az ilyen kereskedésnek. Nem véletlenül voltak képesek a nagyfrekvenciás kereskedést biztosító szolgáltatók is kiemelkedő profitot elérni 2009-2011-es időszakban. Azonban az elmúlt években telítődött ez a piac is, ami a nyereség 85%-os esésével járt és újabb technológiai kihívásoknak is meg kell felelniük.

Elsősorban különálló brókercégek, bankok specializálódtak ezekre a módszerekre, az alapkezelők eszköztárában legfeljebb csak kiegészítő eszközt jelentenek a befektetési döntésekhez (bár vannak erre specializálódott alapok is). Viszont ma már a profikon kívül akár a tehetősebb kisbefektetők is hozzáférhetnek az algoritmus alapú kereskedéshez.

A nagyfrekvenciás kereskedés (high frequency trading – HFT) az algoritmuson alapuló befektetések egyik fajtája, ami a nevéből is sejthető módon a rendkívül gyors, sokszor a másodperc törtrésze alatt lezajló kereskedésre használható. Mivel a gyorsaság kritikus lehet a kereskedés során, a fő cél ebben az esetben, hogy a minimális árfolyam-elmozdulásokból is pénzt lehessen csinálni, ha elég sűrűn lekereskedik őket.

Jól mutatja a HFT jelentőségét, hogy az elérhető adatok alapján, az elmúlt 3 év során az amerikai részvénypiacon a kereskedési forgalom majdnem felét ilyen módon bonyolították le. Ugyanez nagyságrendileg kétszer akkora aktivitást jelent, mint ami 2006-ban volt jellemző, de a 2009-es 60%-os arányhoz képest némi visszaesést jelent. Az európai részvénypiacokon az algoritmusok jelenléte visszafogottabb, de itt is ezek felelnek a forgalom körülbelül 40 százalékáért.

Így nem vétetlenül ment jól a szekér a nagyfrekvenciás kereskedést és infrastruktúrát biztosító brókercégeknek Amerikában, hiszen a becslések alapján 2009-ben, amikor tetőzött a piac, még 7,2 milliárd dolláros profitot értek el. Azonban úgy néz ki, az elektronikus kereskedéssel foglalkozó cégek is egyre nehezebb helyzetbe kerültek, hiszen a korábbi csúcsokhoz képest 85%-ot zuhanva 2016-ban már 1,1 milliárd körüli lehetett a nyereségük.

Ez a piacon lévő cégek számában is meglátszik, hiszen csak a legnagyobbnak számító fél tucat elektronikus kereskedéssel foglalkozó cég tudott talpon maradni. Elsődlegesen a telítődő, kompetitív piac és a növekvő technológiai költségek jelentik a fő nehézséget számukra, másrészről az is közrejátszik, hogy az elmúlt években a piaci volatilitás is jóval alacsonyabb szinten volt.

Forrás: alapblog.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük