A DAX index története

Német tőzsde, dax index története. Tőzsde tanfolyam a sikeres részvény vásárlás érdekében.

A DAX indexet 25 évvel ezelőtt, 1988. július 1-én vezették be a tőzsdére. A 30 legnagyobb tőzsdén jegyzett német vállalatot tömörítő részvényindex születésnapján a focus.de összeállítást készített a legérdekesebb DAX-sztorikból.

A DAX fontos viszonyítási pont az európai kereskedés során, például jó indikáció lehet, hogy hogyan nyithatnak az amerikai tőzsdék. A legfontosabb német benchmark sok érdekes sztorit kínált az elmúlt években, ma pedig olyan nemzetközi nagyágyúk a tagjai, mint a Bayer, a BASF, a Deutsche Bank vagy a Siemens.

A DAX létrehozásáig több benchmarkot is jegyeztek Németországban, a Börsen-Zeitung is közzétett egy indexet, a Commerzbank is publikált egy sajátot és a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak is volt a vezető német nagyvállalatokból képzett indexe. Azonban egy idő után időszerű volt egy hiteles, mindenki által elfogadott index megalkotása. Az index neve kezdetekben egyébként DAI volt, azonban túlságosan „japánosnak” tartották a hangzását, így rövid időn belül átkeresztelték DAX-ra.

A Volkswagen történet

Ma már történelem, de 2008-ban a Volkswagen részvénnyel őrült dolgok történtek. A részvények árfolyama 1000 euróig emelkedett, így a német autógyártó a világ legértékesebb vállalata lett. Az elképesztő emelkedést az idézte elő, hogy a shortoló befektetők között pánik tört ki, amikor megtudták, hogy már nem sok részvény van kint a tőzsdei forgalomban, hiszen a Porsche fel kívánja vásárolni a VW-t, és baráti kezekben gyűjtötte be a papírokat. A shortolók csak egyre magasabb áron tudták visszavenni a részvényeket, ez vezetett a hatalmas emelkedéshez.

A legnagyobb kibocsátás a Deutsche Telekom volt

A DAX történetének legnagyobb tőzsdei kibocsátása a német távközlési óriás nevéhez fűződik. A részvényeket 1996 novemberében vitték tőzsdére, a 713 millió részvényre ötszörös volt a túljegyzés, a kibocsátás közel 13 milliárd eurós volt.

A „leg” történetek a DAX-on

A DAX a legmagasabb pontértéket idén májusban 8557 ponton érte el, a legalacsonyabb értéket 1988-ban regisztrálhattuk, akkor 1152 ponton zárt a német benchmark. A legnagyobb napon belüli esést 1989 októberében szenvedte el a DAX (-13%), a legnagyobb napon belüli emelkedésre 2008 októberében került sor, akkor több mint 11 százalékot emelkedett a DAX.

A DAX legnagyobb fúziója

1998 májusában egyesült a német és az amerikai autógyártó, a Daimler és a Chrysler. A két óriás egyesülése 166 milliárd márkás tranzakció volt, addig az időpontig ez volt a valaha volt legnagyobb összeolvadás amely iparvállalatok között jött létre. A Daimler részvényesei a közös vállalat részvényeinek közel 57, míg a Chrysler részvényesei 43 százalékát kapták. A két vállalat azonban nem passzolt egymáshoz, és a németek 2007-ben egy pénzügyi befektetőnek adták el a Chryslert.

A legnagyobb felvásárlás

1999-ben elkeseredett felvásárlási csata zajlott, amelyben a Vodafone próbálta megszerezni a a Mannesmann konszern feletti irányítást. A Vodafone eredeti ajánlatát többször felfelé módosította, a Mannesmann menedzsmentje végül 2000 februárjában adta be a derekát, a brit távközlési óriás részvényekkel fizetett, a részvénycserés tranzakció volumene elérte a 370 milliárd márkát.

A DAX index és a nyerő részvények

Kereskedni a DAX indexel is remekül lehet, de érdemes egy tőzsde tanfolyamon megtanulni a részvény kiválasztás módszertanát.

Vásárolj német részvényeket a TBSZ számládra.

Mit hozhat a jövő?

A DAX soha nem járt még olyan magasan, mint idén: a német részvényindex 8557 ponton új rekordértéket állított be, és több elemző véleménye szerint akár újabb csúcsok is jöhetnek a következő években. Az elemzői becslések átlaga alapján közel 8500 pont adódik idén év végére, a következő években pedig akár a 10 000 pontos álomhatár elérése sem lehetetlen.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük