O’Neil és a CAN SLIM stratégia

William J. O’Neil 1933. március 25 -én született és bízvást állíthatjuk róla, hogy kora izgalmas személyisége. Vállalkozó, tőzsdeügynök és író, több sikerkönyvet is írt a tőzsdei kereskedésről: How to Make Money in Stocks, 24 Essential Lessons for Investment Success és The Successful Investor.

1958 -ban O’Neil tőzsdei brókerként kezdett dolgozni a Hayden, Stone & Company -nál, és kidolgozott egy befektetési stratégiát, amely az akkori számítógépek használatával nagy újdonságnak számított. 1960 -ban felvették a Harvard Business School első menedzsmentfejlesztési programjába (PMD).

Kutatásai eredményeként O’Neil kialakította a CAN SLIM stratégiát, és a cég legjobban teljesítő brókere lett. 30 évesen vásárolt saját „helyet” a NYSE -n, és akkoriban a legfiatalabb saját tőzsdei kereskedési joggal rendelkező bróker volt. 1963 -ban megalapította a William O’Neil + Co. Inc. vállalatot, amely elsőként fejlesztett ki számítógépes napi értékpapír kereskedést segítő adatbázist, amit intézményi befektetőknek is értékesített, de 1972-ben útjára indította a Daily Graphs -ot is, hogy az előfizetőknek napi grafikonokat és elemzéseket készítsen. 2010-ben a Daily Graphs Inc. nevet változtatott, átkeresztelték MarketSmith -re.

CAN SLIM befektetési stratégia

Ezt a tőzsdei stratégiát O’Neil alakította ki és széleskörben ismerté és alkalmazottá vált, különösen nagy volt a jelentősége a korszerű számítógépeket megelőző időkben. A CAN SLIM egy mozaikszó, mely a következő szavak kezdőbetűiből rakható össze. Ezek a szavak a stratégia egyes szabályait is kijelölik:

CAN SLIM stratégia, tőzsdei kereskedés és day trade tanfolyam. Technikai kereskedés eszközei.
  • C = Current Quarterly Earnings
  • A = Annual Earnings Growth
  • N = New Product or Service
  • S = Supply and Demand
  • L = Leader or Laggard
  • I = Institutional Sponsorship
  • M = Market Direction

A CAN SLIM kereskedési stratégia keresi azokat a társaságokat, melyek az elmúlt években jelentős növekedést mutattak, mert ezekre a társaságokra figyelnek fel az intézményi befektetők. A stratégia az intézményi befektetők tulajdoni arányait is vizsgálja. Ezzel is az a cél, hogy megtaláljuk azokat a részvényeket, melyekre az intézményi befektetők felfigyelhetnek. További kereskedési stratégiákról itt olvashat.

Lássuk a CAN SLIM stratégia részleteit.

1. szabály – Current Quarterly Earnings, azaz aktuális negyedéves eredmények vizsgálata

A CAN SLIM technika szerint a befektetők keresik azokat a részvényeket, melyeknél a negyedéves EPS növekedés legalább 25%-os. A stratégia szerint a legjobb részvények esetében 50-100%-os negyedéves EPS növekedéssel is találkozhatunk.

2. szabály – Annual Earnings Growth, azaz az éves eredmény növekedése

Mivel a negyedéves növekedés könnyen félrevezetheti a befektetőt, így az elmúlt három év eredményeit is vizsgálja a CAN SLIM technika. Ezzel kizárhatóak az egyszeri hatások, például egyszeri, rendkívüli esemény miatt bekövetkezett eredmény növekedés. Egy adott részvény kiválasztásának feltétele, hogy a társaság éves eredményében (egy részvényre jutó nyereségben) minimum éves 25%-50%-os növekedést tapasztaljunk az elmúlt három évben.

3. szabály – New Product or Service

Azaz új termék vagy szolgáltatás, melynek megfelelően a fenti, kiváló eredmény növekedéssel rendelkező társaságok között keressük azokat, melyek új terméket, vagy szolgáltatást vezettek be a közelmúltban. Az új termék, szolgáltatás bevezetése eredményezheti a korábbi profit növekedés stabilizálódását, illetve további profit növekedést hozhat.

4. szabály – Supply and Demand, azaz kereslet-kínálat

A kereslet-kínálat elemzésével gyakorlatilag a fundamentumok után a technikai elemzés területére térünk át. A szabályrendszer szerint keressük, illetve várjuk ki azt a pillanatot, amikor megjelenik a kereslet az adott részvény piacán. Ehhez az árfolyamot kell figyelnünk, hiszen a hirtelen megugró ár társulva a jelentős forgalommal árulkodhat arról, hogy elkezdték venni a részvényünket. Különböző alakzatok kialakulására is figyelhetünk.

5. szabály – Leader or Laggard, vezetők és lemaradók

A CAN SLIM stratéga figyeli az intézményi befektetők viselkedését. Ennek megfelelően keressük az egyes iparágakon belül a vezető részvényeket, és kerüljük azokat, melyek lemaradtak. Ennek mérésére az ún. Relative Price Strength mutatót használja a stratégia. Ez egy olyan indikátor, amelynek értéke 1-99 közötti tartományban helyezkedhet el, és például a 80-as érték azt jelenti, hogy a részvény árfolyam emelkedése a piacon levő összes részvény 80%-át felülmúlta. A stratégia olyan részvényeket keres, melyek Relative Price Strength mutatója 80 feletti.

6. szabály – Institutional Sponsorship, intézményi befektetők

Itt azt vizsgáljuk, hogy a részvény tulajdonosai között milyen arányban találjuk a bankokat, alapkezelőket, brókercégeket, azaz az intézményi befektetőket. A stratégai szabályai szerint pozitív megerősítést kapunk a részvény vásárlásra (eddig felsorolt szabályoknak való megfelelésen túl), ha az intézményi befektetők száma jelentősen növekedett az elmúlt negyedévben, illetve a részvény átlagos napi forgalma eléri, vagy meghaladja az 500.000 darabot. A fentiek mellett arra is figyeljünk, hogy olyan intézményi befektetők vásárolják a részvényt, melyek az elmúlt 3 éven felülteljesítették a piacot.

7. szabály – Market Direction, a piac iránya (trend)

Az alapszabály az, hogy ha a piacon erős emelkedő trend alakult ki, akkor vásároljunk részvényeket. Ha a piac gyenge állapotban van, illetve lefelé tartó trend figyelhető meg, akkor maradjunk távol a piactól. A magyarázata a fenti szabálynak nagyon egyszerű. Egy erős bikapiacon 4-ből 3 részvény árfolyama emelkedik, azaz 75% az esélyünk a sikerre. Egy csökkenő trendben, medvepiacon pedig ennek fordítottja történik, így 75% lesz az esélyünk a veszteségre, ha akkor vásárolunk.

A hosszú távú részvény befektetési stratégia kialakításához a CAN SLIM stratéga sok segítséget nyújthat, azonban látnunk kell, hogy a megfelelő részvény kiválasztása a fentieknél összetettebb, több rétű megoldást igényel. Ezért a saját tőzsde tanfolyamunkon több mutatót, szempontot veszünk figyelembe, sokkal részletesebb és szélesebb elemzési módszertant használunk.

Ezen kívül arra is figyelemmel kell lennünk, hogy a világ nagyot változott, sőt a változások egyre gyorsabbak. A mai „intézményi befektetők” már messze nem olyanok és azok, mint voltak a CAN SLIM stratéga kialakításakor!

További részletek és jelentkezés: hosszú távú részvény befektetési tanfolyam

dr.Tatár Attila
info@bankweb.hu
0620/462-8850

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük